Budowa akumulatora vrla
Akumulatory kwasowo-ołowiowe regulowane zaworem VRLA są nowocześniejszym typem takich baterii.
Konstrukcja ta ma na celu zapobieganie utracie elektrolitu przez parowanie, wycieki i gazowanie, a to z kolei przedłuża żywotność baterii i ułatwia znacznie jej konserwację. Zamiast prostych zaślepek odpowietrzających na ogniwach, aby umożliwić ucieczkę gazu, VRLA ma zawory ciśnieniowe, które otwierają się tylko w ekstremalnych warunkach. Akumulatory z regulacją zaworów wymagają również konstrukcji elektrolitu, która ogranicza gazowanie, utrudniając uwalnianie do atmosfery tlenu i wodoru wytwarzanych przez galwaniczne działanie akumulatora podczas cyklu ładowania. Zwykle obejmuje to katalizator, który powoduje rekombinację wodoru i tlenu w wodę i jest nazywany systemem rekombinacyjnym. Dzięki wyeliminowaniu wycieku kwaśnego elektrolitu akumulatory są również bezpieczniejsze w użytkowaniu. Zastosowana w akumulatorach VRLA mata z włókna szklanego z krzemianu boru, która działa jako separator między elektrodami i pochłania wolny elektrolit działając jak gąbka. Jego celem jest wspomaganie rekombinacji wodoru i tlenu wydzielanego podczas procesu ładowania. Żaden żel krzemionkowy nie jest w takiej sytuacji potrzebny. Mata z włókna szklanego absorbuje i unieruchamia kwas w macie, ale utrzymuje go raczej w postaci płynnej niż żelowej.
W ten sposób kwas jest łatwiej dostępny dla płytek, umożliwiając szybsze reakcje między kwasem a materiałem płytki, umożliwiając wyższe szybkości, a także głębsze cykle ładowania i rozładowania.
Taka konstrukcja jest bardzo solidna i może wytrzymać silne wstrząsy i wibracje, a ogniwa nie będą przeciekać nawet w przypadku pęknięcia obudowy akumulatora. Wszystkie akumulatory vrla są wyposażone w szczelną regulację zaworów zwiększających ich bezpieczeństwo. Jest to alternatywna technologia rekombinacji stosowana również w akumulatorach VRLA w celu promowania rekombinacji gazów wytwarzanych podczas ładowania. Zmniejsza również możliwość wycieku elektrolitu. Nie można ich szybko ładować zwykłą ładowarką samochodową ponieważ mogą zostać trwale uszkodzone.