Jak się uczyć o zdrowej planecie
Zmiany klimatu są faktem, ale w jaki sposób przekłada się to na codzienne życie? O tym między innymi rozmawiają uczestnicy projektu „Moja Turkusowa Planeta – działania szkół powiatu piaseczyńskiego podnoszące świadomość n/t łagodzenia zmian klimatu i przystosowania do ich skutków”.
Starostwo Powiatowe w Piasecznie postanowiło przeprowadzić szeroką akcję edukacyjną wśród uczniów szkół średnich, aby młodzież dowiedziała się, co oznaczają zmiany klimatu, co jest ich przyczyną i jak zapobiegać degradacji środowiska naturalnego.
O tym, że problem zmian klimatycznych istnieje, chyba nie trzeba nikogo przekonywać. Coraz wyższe temperatury, coraz częściej występujące susze, coraz niższy poziom wody w rzekach i jeziorach. Wszyscy odczuwamy zmiany każdego dnia.
Powiat piaseczyński uruchomił projekt “Moja Turkusowa Planeta” finansowany ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego w ramach programu Środowisko, Energia i Zmiany Klimatu Łagodzenie zmian klimatu i adaptacja do ich skutków. To dzięki zewnętrznemu finansowaniu uczniowie piaseczyńskich szkół średnich wezmą udział w konferencjach czy warsztatach. Duża część działań w ramach projektu to również wdrożenie BZI.
Ekologiczna infrastruktura
Uczestnicy projektu będą wdrażać tzw. BZI czy Błękitno-Zieloną Infrastrukturę. Czym jest BZI? To przeróżne rozwiązania – małe i duże – które mają jeden wspólny mianownik – poprawę mikroklimatu. To między innymi infrastruktura do zbierania deszczówki czy łąki kwietne.
BZI jest przeciwieństwem zabetonowanych miast. Błękitno-Zielona Infrastruktura to zielona architektura, która łączy dbałość o środowisko i różne, często bardzo proste, rozwiązania techniczne.
Czym skorupka za młodu…
Dzięki projektowi “Moja Turkusowa Planeta” uczniowie będą mieli możliwość wdrożyć rozwiązania BZI w życie. Przy piaseczyńskich szkołach średnich powstaną między innymi suche strumienie, naziemne zbiorniki na deszczówkę czy ogrody deszczowe. Chodzi o połączenie wiedzy teoretycznej przekazywanej na lekcjach z nauką praktyczną.
Dzięki temu młodzi ludzie przekonają się, że dbałość o środowisko to nie tylko globalne czy krajowe działania. Każdy może troszczyć się o klimat na swoim małym podwórku.